Överlåtelse av skuld

Hej Jag har en del frågor som jag hoppas Ni kan hjälpa mig med. Jag har mycket skulder, både hos Kronofogden och diverse inkassobolag. Problemet är att det är min sambo som, både med mitt medgivande och inte (beroende på skuld), har köpt produkter, lånat pengar, handlat på avbetalning etc. Jag har ingen chans i världen att någonsin kunna betala tillbaka allt inom en rimlig tid, dvs, så att jag hinner få ett drägligt liv. Min sambo har (helt frivilligt) erbjudit sig att ta över skulderna, men frågan är om det är möjligt i lag? Och om det är, hur går man tillväga? Skriver man kontrakt? Han har med betalningsanmärkningar, och det är ju ett problem, då Kronofogden kanske inte ser honom som en "lämplig" person att ha ännu mer skulder. Hoppas Ni kan mig ett svar.

Lawline svarar

Hej Den enda möjligheten att överlåta skulder som står på dig till din sambo är att fordringsägaren (Kronofogden och inkassobolagen) godkänner detta. Se https://lagen.nu/begrepp/Fordran. Fordringsägaren har dock ingen skyldighet att godkänna en överlåtelse av skulden, eftersom denne (bl.a.) inte skall behöva ”tåla” att skulden tas över av någon med sämre betalningsförmåga än den ursprunglige gäldenären(den som står på skulden, du i detta fall). Men vem som helst har dock rätt att betala en skuld. Att det är du som står på skulden betyder inte att din sambo inte kan betala den. Det finns även en möjlighet att teckna ett bindande avtal mellan dig och din sambo om att det är din sambo som skall betala skulden och inte du. Ett sådant avtal är inte bindande mot tredje man, alltså mot fordringsägaren, vilket innebär att det fortfarande är du som är skyldig, gentemot fordringsägaren, att betala skulden. Det är alltså upp till fordringsägaren att avgöra om denne vill godkänna ett byte av gäldenär (från dig, till din sambo). Men det finns ju som sagt även möjligheten att du och din sambo tecknar ett avtal er emellan om att det är han som ska betala skulden. Då har du möjlighet att kräva pengar av honom, enligt avtalet, om han uteblir med betalningen. Avtalet mellan er blir således en garanti för dig att han ska betala skulden. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare