Avbildning av upphovsrättsligt skyddad karaktär

Hej, jag har läst igenom tidigare frågor och svar angående immaterialrätt/äganderätt men hittar inte riktigt ett som passar mitt fall. Jag har ritat en teckning som föreställer en känd karaktär. Karaktären ägs av ett filmbolag. Nu har jag fått förfrågan (av privatpersoner) om det är möjligt för mig att antingen kopiera eller trycka teckningen då de vill köpa den och jag inte vill sälja originalet. Då gäller det inte i stora antal, utan endast runt 5 kopior. Min fråga är då som följer; är det lagligt för mig att sälja ett tryck med ett motiv som inte är "eget designat". Eller snarare, är det lagligt för mig att trycka/kopiera ett konstverk med motiv på en karaktär jag inte själv äger? Jag har INTE ritat av någon annans konstverk, utan endast en scen från en film men inte till 100%. Min magkänsla säger att det troligen inte går att genomföra, med vad finns det då för något alternativ?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Har filmbolaget upphovsrätt till karaktären kan en avbildning vara en överträdelse av upphovsrättslagen (UL) (https://lagen.nu/1960%3A729#). Upphovsrätt innefattar, med vissa inskränkningar, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik. Dock får var och en för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk enligt 12§ UL. Med privat bruk avses normalt den närmsta familje- och vänkretsen och möjligtvis även bruk på arbetsplatsen. Men eftersom de ekonomiska rättigheterna tillkommer upphovsrättshavaren avråder jag dig från att sälja några kopior av teckningen även om det är för privat bruk, men det är okej att ge bort enstaka kopior utan vederlag. Du skriver att du inte avbildat scenen till 100%, men för att det inte ska anses kränka upphovsrätten måste din teckning uppnå en viss grad av originalitet eller verkshöjd. Karaktären kan också vara skyddad enligt varumärkeslagen, som du finner här: https://lagen.nu/1960%3A644. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare