FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/09/2006

Att hyra ut bostadsrätt i andra hand utan tillåtelse

Hej! Vilka risker utsätter man sig för då man, som ägare av en bostadrätt, hyr ut i andra hand utan godkännande av styrelsen?

Lawline svarar

Reglerna framgår av Bostadsrättslagen, se http://www.lagen.nu/1991:614 . Uthyrning av sin lägenhet i andra hand får inte ske utan styrelsens samtycke, se 7 kap 10 §. Går inte styrelsen med på andrahandsupplåtelsen får bostadsrättsinnehavaren vända sig till hyresnämnden som kan lämna ett tidsbegränsat tillstånd, 11 §. Att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan styrelsens vetskap är grund för att nyttjanderätten till bostadsrätten blir förverkad och föreningen är således berättigad att säga upp bostadsrättsinnehavaren till avflyttning, 7 kap 18 § p 2. Enligt 7 kap 20 § har man dock en möjlighet att slippa bli av med bostadsrätten om man utan dröjsmål ansöker om tillstånd och får ansökan beviljad Med vänliga hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare