FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/05/2011

Fastighetstillbehör

Hej. Jag har en undran, kan man ta med sig när man flyttar från sin villa, frysbox och kylskåp som är inköpta som extra i ett angränsande rum till köket. Köket har ett kylskåp som är väl fungerande och placerat på lämplig plats i köket? Tack på förhand Per Santesson

Lawline svarar

Hej! En villa definieras som fast egendom enligt jordabalken 2 kap 1§. För att svara på din fråga är det viktigt att veta vad som anses som tillbehör till fast egendom. Om det är en tillbehör till fast egendom kan man inte ta med sig när man flyttar ut. Regler om tillbehör till fast egendom finns i jordabalken JB 2 kap. Enligt 2 kap 2§ JB omfattar tillbehör till byggnad fast inredning eller annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden. Kylskåp hör därjämte till byggnad enligt 2 st 1p i bestämmelsen. Bedömningen om ifrågasatta kylskåpet och frysboxen är tillbehör till villa blir då om de är ägnade till stadigvarande bruk för villan. Som det framgår av din fråga är kylskåpet köpt extra och det ligger inte i köket. Detta kan tolkas som att kylskåpet inte är tillbehör till villan. Det framgår dock inte av din fråga så mycket om frysboxen. Om den inte är avsedd för stadigvarande bruk i villan då ska den inte vara tillbehör till villan heller. Om de inte är avsedda för villan och därmed inte är tillbehör till fast egendom då kan man ta med dem när man flyttar ut från sin villa. Kylskåp och frysboxar brukar tolkas som tillbehör till fastighet och det är lätt att tro att man inte får ta med dem när man flyttar ut från fastigheten. För att undvika eventuell tvist om detta bör man avtala tydligt om vad som ingår och vad som inte ingår vid inflyttning och utflyttning i /från villan. Hoppas att med lagstöd i JB och med resonemang ovanför kan slutsatsen dras om man får ta med sig varorna när man flyttar ut i det aktuella fallet. Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare