FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/05/2011

Försök till brott - innebörden av 23 kap. 1 § andra stycket m.m.

i BrB 23:1 förstår jag inte vad som menas med det sista stycket? När man ska räkna ut ett straffvärde får man inte sättas i fängelse om lägsta straff är fängelse i 2år eller däröver. Betyder detta att man inte får sätta i fängelse alls om man döms för försök till brott? Jag undrar även hur ett försök till brott påverkar straffvärdet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I 23 kap. 1 § andra stycket brottsbalken stadgas att ”straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.” För att förklara hur bestämmelsen ska tolkas tas brottet misshandel respektive försök till misshandel som exempel. Bestämmelsen innebär att när domstolen ska bestämma straff för ett försöksbrott så får straffet *högst* uppgå till det straff som gäller för fullbordat brott. Det vill säga om straffet för misshandel uppgår till 2 år så får domstolen inte bestämma straffet för försök till misshandel längre än 2 år. Det fullbordade brottets straffvärde utgör alltså taket för försöksbrottets straffvärde. Om det rör sig om ett allvarligt brott vars lägsta straff (för det fullbordade brottet) är fängelse i 2 år eller mer (t.ex. våldtäkt eller mord) så får domstolen inte döma ut ett straff för försök till sådant brott +som är mildare än fängelse+. Det är alltså det som avses med ”må ej sättas under fängelse”. Om man gör sig skyldig till försök till mord så kan inte domstolen bestämma straffet till något annat (mildare) än fängelse. Det är alltså fullt möjligt för domstolen (och ibland också tvunget) att döma ut fängelse för ett försöksbrott. Hur omständigheten att brottet ännu inte fullbordats (t.ex. att det rör sig om ett försök) ska påverka straffvärdet finns inget definitivt svar på. Det beror på de specifika omständigheterna i det enskilda fallet. Men viss vägledning ges ju genom det svar som lämnats ovan. Skriv gärna igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare