FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/06/2011

Påföljd för häleri och häleriförseelse

Hej, Jag heter X och är 18. Jag var ute en kväll vid 23.00 tiden och åt på McDonalds när jag fick reda på att man kunde köpa bensin till billigare pris på ett ställe. Jag som då var en fattig student blev ju överlycklig och stack dit i tron om att de var ett erbjudande som bensinstationer brukar ha ibland... När jag väl kom dit var det två män som tanka på och när de tankat på sa de summan som de blev. Halva priset.. Påväg hem blev jag stoppad av polis och de sa att jag skulle bli vittne till ett brott. När jag 6 månader senare blev kallad in till polisen fick jag plötsligt reda på att jag var misstänk för häleri. Så min fråga är, ifall jag mot all förmodan döms, vad kan de bli för straff? De handar inte om mycket pengar, 500kr. Tack..

Lawline svarar

Hej! Det går inte för mig att besvara din fråga vilken påföljd du kommer att få. Detta på grund av det finns flera olika faktorer som påverkar den påföljd som kommer att dömas ut. Hänsyn tas till varje enskild situation. Din unga ålder kommer bland annat att inverka på bedömningen. Häleribrott lagregleras i 9 kapitlet 6 § brottsbalken. För detta brott föreskrivs i den nämnda paragrafen att påföljden är fängelse i högst två år. Vid lindrigare häleribrott är påföljden enligt 9 kapitlet 7 § brottsbalken böter eller fängelse i högst sex månader. Brottet benämns då häleriförseelse. Värt att nämna är att åklagarna under vissa omständigheter har möjlighet att lagföra lagöverträdare genom så kallad åtalsunderlåtelse, se 17 § lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (LUL) och 20 kapitlet 7 § rättegångsbalken. Ett beslut om åtalsunderlåtelse antecknas i belastningsregistret utan att någon påföljd döms ut. För att detta ska ske krävs att det är klarlagt att den misstänkte har begått brottet. I regel förutsätts att den misstänkte har erkänt lagöverträdelsen. Som jag inledningsvis anförde går det inte att säga vilken påföljd som kan tänkas bli aktuell i ditt fall. Fängelse har jag emellertid ytterst svårt att tänka mig att du kommer att få, då det rör sig om ett så lågt belopp och med tanke på din unga ålder. Med andra ord behöver du inte oroa dig för detta. Om du vill läsa mer om straffmätning och påföljdsval se 29 kapitlet och 30 kapitlet i brottsbalken. Exempelvis medger 29 kapitlet 7 § brottsbalken så kallad ”ungdomsrabatt”. Med detta menas att lindrigare påföljd än vad som föreskrivs för brottet kan dömas ut om den som begått gärningen var under 21 år då brottet begicks. Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700#K9 Länk till LUL: https://lagen.nu/1964:167#R7 Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740#K20 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare