Hur lång tid tar det att få uppehållstillstånd för ena maken efter giftermål?

Jag och min pojkvän (som är från Kanada) har både bott i Sverige tillsammans (han hade ett förlängt besöks-visum) och i Kanada tillsammans (jag på ett ettårig arbetsvisum). Nu bor vi i Kanada men vill flytta tillbaka till Sverige. Vi tänkte gifta oss i sommar här i Kanada, och min fråga är: Hur lång tid tar det för min pojkvän att få uppehållsatillstånd i Sverige efter att vi gift oss? Går det fortare om vi gifter oss i Sverige? Vi behöver nämligen flytta tillbaka denna sommar pga ett jobberbjudande, så det måste gå så fort som möjligt! Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Det spelar ingen roll var ni gifter er. Migrationsverket kan ge närmare besked om hur lång väntetiden är. På deras hemsida framgår att arbetsbelastningen för närvarande är hög och att en ansökan om uppehållstillstånd kan ta 7-9 månader. Efter att ni gift er, tycker jag ni ska ange i ansökan att det finns särskilda skäl som gör att er ansökan bör behandlas skyndsamt. Där kan du skriva varför du anser att er ansökan ska få förtur. Ansökan om uppehållstillstånd ska lämnas in på svenska ambassaden eller konsulatet i Kanada. Om din blivande man fått ett jobberbjudande rekomenderar jag att han ansöker om arbetstillstånd, då väntetiden för att få beslut är kortare. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare