FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/06/2011

Påföljd vid ringa narkotikabrott

Hej, misstänkt för ringa narkotikabrott då jag innehavt 10mg. morfin. Hade även 5 tabletter tradolan, vilka jag fått på recept av läkare. Är 45 år, aldrig tidigare straffad för något,fast jobb, gift och har 2 barn. Vad kan jag förvänta mej för straff? Mvh."mamman"

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Straffskalan för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader, narkotikastrafflagen 2 §. Det är väldigt svårt för mig att försöka förutse vilken påföljd domstolen kommer att välja om du blir dömd, då man tar hänsyn till alla omständigheter i det enskilda fallet. Att du är tidigare ostraffad, har fast jobb och barn talar dock till din fördel. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare