FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet13/06/2011

Förköpsrätt

hej. jag köpte ett fritidshus av min halvbror och 2 kusiner 1996. i köpekontraktet finns en klasul ang förköpsrätt att om skulle sälja fastigheten i framtiden måste jag fråga om dom vill köpa fatigheten till marknadspris. Gäller detta? Och om jag vill ge bort 1/2 till min sambo vad gäller då.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. En klausul angående förköpsrätt är giltig om det den enligt 4 kap. 3 § Jordablaken (JB) är intagen i köpehandlingen. Vid lagfartsansökan ska detta förbehåll antecknas i fastighetsregistrets inskrivningsdel enligt 20 kap. 14 § JB. Så verkar det vara i ditt fall. Detta betyder att du vid en överlåtelse av fastigheten eller en del av fastigheten måste fråga din halvbror och dina två kusiner om de vill köpa den del som du vill överlåta till din sambo till marknadspris. Att överlåtelsen sker genom gåva förändrar inte detta. Här hittar du Jordabalken: https://lagen.nu/1970:994 Har du fler frågor eller det är något du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare