Offentlig auktion av fastighet vid utmätning

Hur är förfarandet vid en offentlig auktion av fastighet? Lämnas förslutet bud till den gode mannen som utses av tingsrätten, eller står man "på gårdsplanen" och ropar ut sina bud?

Lawline svarar

Hej! Fast egendom som utmäts ska som huvudregel säljas på offentlig auktion (det du beskriver som att man står på gårdsplanen och ropar ut sina bud) enligt 12 kap. 1 § Utsökningsbalken. Försäljning får dock också ske under hand, dvs. att en auktion inte hålls utan en köpare köper fastigheten utan förmedling på den öppna marknaden på så vis som sker vid en auktion enligt 12 kap. 57 § Utsökningsbalken. Försäljning under hand förekommer i de fall då denna slags försäljning bedöms vara med ändamålsenlig och här tas främst hänsyn till om sådan försäljning kan tänkas leda till en högre köpeskilling för egendomen. Det är kronofogdemyndigheten som säljer fastigheten om den utmäts. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare