FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/06/2011

Utdömande av påföljd efter att straffbarhetsåldern uppnåtts?

Hej! Studerar just nu lite om rättsväsendet i samband med en skoluppgift. Har fått flera frågor, men en har jag inte riktigt lyckats att googla fram ett svar på följande: Om en ungdom begår ett brott innan den är straffmyndig (och brottet inte anmäls), kan personen dömas efter att denna är straffmyndig, om det skulle anmälas? Trots att tidpunkten vid brottet är innan 15 års ålder. Detta skulle absolut hjälpa mig med min uppsats om just straffmyndighet. :)

Lawline svarar

Hej och tack för en intressant fråga! I 1 kap. 6 § brottsbalken står att "för brott som någon har begått innan han fyllt femton år får inte dömas till påföljd." Det är alltså personens ålder *vid tidpunkten för brottet* som är avgörande. Är personen vid tidpunkten för brottet under femton år är det inte möjligt att döma personen till påföljd, varken då eller efter att straffbarhetsåldern uppnåtts. Även om personen inte kan dömas kan brottet ändå utredas och myndigheterna kan använda andra samhällsingripanden (t.ex. enligt socialtjänstlagen (2001:453) eller lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga. Svaret på din fråga är kort och gott att en person som begår brott när han/hon är under femton år aldrig får dömas till brottspåföljd enligt svensk lag. Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare