Är det nödvändigt med äktenskapsförord?

Hej, min fråga gäller om huruvida jag och min ryska fru behöver skriva något äktenskapsförord. Vi gifte oss i Moskva i april i fjol, men har därefter varit särbo -- jag i Malmö, hon i Moskva. Efter att vi kommit fram till att det är bäst att hon flyttar hit, vilket antagligen kommer att ske i sommar. Hon kommer då att flytta in hos mig. Med sig har hon knappast mer än ett par koffertar med egna grejor. Här hemma är det bara mina egna grejor, varav det mesta dessutom är inköpt innan hon och jag ens hade träffats för tre år sedan -- däribland själva lägenheten, en bostadsrätt värd cirka 2 miljoner. Vad som är mitt och vad som är hennes torde därför vara odiskutabelt, men förstår jag detta rätt: Vid ingående av äktenskap anses alla tillgångar vara gemensamma såvida inte äktenskapsförord skrivs? Så om hon flyttar in här i min bostadsrätt, och vi sedan skiljer oss om några år -- kan hon då göra anspråk på halva lägenheten om äktenskapsförord inte finnes?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler angående makars förmögenhetsförhållanden återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB). I 7:1 ÄktB står att egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom. I 7:2 regleras vad som är enskild egendom, exempelvis egendom som gjorts till enskild genom äktenskapsförord. Man kan uttrycka det som så att om man inte aktivt gjort något för att egendomen ska vara enskild, är den giftorättsgods och hamnar därför i en eventuell bodelning. Vill du inte att exempelvis lägenheten ska ingå i en bodelning är det därför klokt att skriva äktenskapsförord och tydliggöra detta. En annan sak är att det vid kortare äktenskap (kortare än fem år) kan förekomma jämkning enligt 12:1 ÄktB om det anses oskäligt att den ena maken ska ge den andra egendom. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare