Kommer bostadsrätten att utmätas för sambons skuld?

Min mor tänkte köpa en bostadsrätt till mig, i mitt namn. Jag och min sambo har bott ihop snart 5 mån, men han har bl.a en skatteskuld från 2010 som är oss kronofogden. Kan kronofogden indriva bostadsrätten för hans skulder? Tacksam för ett svar!

Lawline svarar

Hej, När kronofogden indriver eller utmäter egendom hos någon, på grund av en skatteskuld, gäller de regler som finns i utsökningsbalkens 4 kapitel. Huvudregeln för vad som får utmätas återfinns i 17 §. Denna bestämmelse säger att lös egendom, som bostadsrätter är, får utmätas om det framgår att egendomen tillhör den betalningsskyldige. Det ska alltså vara säkert att egendom tillhör den betalningsskyldige för att denna ska få utmätas. Dock tillämpas en något strängare regel för gifta par eller för dem som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden. Ett äktenskapsliknande förhållande är detsamma som ett varaktigt samboförhållande. För sådana förhållanden gäller istället 4 kap. 19 §. Denna bestämmelse föreskriver att egendom som finns i sambors gemensamma besittning - så som en bostadsrätt gör eftersom båda bor i den - får utmätas om det inte framgår att egendomen inte tillhör den som är betalningsskyldig. Här måste det således vara säkert att egendomen inte tillhör den betalningsskyldige för att denna ska undkomma från utmätning. Kan detta inte bevisas utmäts egendomen trots att det inte står klart att denna tillhör den betalningsskyldige. Det kan vara dock vara så att ert 5 månaders samboförhållande inte är tillräckligt långvarigt för att ses som ett ”äktenskapsliknande förhållande”, vilket skulle innebära att regeln i 19 § inte är tillämplig på er. Emellertid är det svårt att säga vart gränsen går för vad som är äktenskapsliknande eller ej, och eftersom ert förhållande så småningom kommer att bli så pass långvarigt är det lika bra att gå efter riktlinjerna i 19 § redan nu. Var därför noggranna med alla papper kring bostadsköpet. Be din mor om att få in alla sådana papper och kontrollera så att du står som ensam ägare på dem alla. Finns det tydliga bevis på att det endast är du som äger bostaden ska du nämligen inte behöva drabbas av sambons skuld. Här hittar du utsökningsbalken: https://lagen.nu/1981:774 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare