FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/06/2011

Påföljd vid misshandel

Min pojkvän och jag bråkade på midsommarnatten pga att han är svartsjuk och trodde saker som inte var sant. Han tog tag i min krage och fråga varför jag ljög medans jag puttade/slog till honom i ansiktet och sa rör mig inte. Då spottade han på mig, vi fortsatte bråka och någonstans mitt i allt detta örfilade han mig 3 gånger, spottade och kallade mig för Hora osv. Jag var rädd och sa fula saker tillbaka och jag slog tillbaka när han slog mig. Jag tycker inte att han slog mig hårt och är inte rädd för honom med tanke på att vi båda har väldigt högt temperament och när vi bråkar, bråkar vi ordentligt men nu fick jag nog. Min mamma anmälde detta och nu undrar jag vad han kan få för straff?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. När man blir utsatt för en brottslig gärning har man rätt till nödvärn enligt 24 kapitlet 1 § Brottsbalken (BrB). Det som blir svårt att avgöra i ditt fall är vem som hade nödvärnsrätt. Det verkar som om ni båda slagit och kränkt varandra om vartannat. Till exempel skriver du att han tog tag i din krage medan du slog honom. När det är fråga om ömsesidig misshandel förekommer ingen nödvärnsrätt. Det är också vanligt att det vid ömsesidig misshandel är svårt att utröna vad som egentligen har hänt och att utredningen därav läggs ned. För det fall att jag missförstått dig och du i själva verket bara försvarat dig mot hans brottsliga angrepp, det vill säga använt dig av din nödvärnsrätt, är det enbart han som gjort sig skyldig till misshandel. Nödvärnsrätten förutsätter att dina handlingar inte varit uppenbart oförsvarliga i förhållande till det brottsliga angreppet. Bestämmelsen om misshandel återfinns i 3 kapitlet 5 § BrB. Av paragrafen framgår att maxstraffet för misshandel av normalgraden är 2 års fängelse. För ringa misshandel är maxstraffet fängelse i 6 månader. Det är alltid svårt att förutse vad ett straff skall bli, i synnerhet när man inte har alla relevanta omständigheter framför sig. Till exempel kan sådana omständigheter som om din pojkvän tidigare är dömd, vilken typ av skada som inträffat samt hans livssituation i övrigt vägas in i bedömningen. Det är givetvis även av vikt om misshandeln bedöms som ringa eller som av normalgraden. Det är svårt för mig att med säkerhet uttala mig om domstolens bedömning i den frågan men eftersom du inte fick några allvarliga skador och det verkar ha varit fråga om slag med öppen hand tror jag att misshandeln kommer att anses som ringa. Om din pojkvän är tidigare ostraffad, lever under ordnade förhållanden och den uppkomna skadan inte är så allvarlig är min gissning att din pojkvän inte hamnar i fängelse. Istället tror jag att Tingsrätten skulle välja en villkorlig dom förenad med dagsböter. Observera att detta endast är en gissning baserad på en del praxis. (Se t.ex. NJA 1990 s. 84 och NJA 1990 s. 251) Hoppas att det löser sig för dig. Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700, här kan du läsa mer om straffmätning och påföljdsbestämning i kapitel 29 och 30. Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare