FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/07/2011

Utdrag ur belastningsregistret

Hej. Jag finns sedan cirka ett år tillbaks med i belastningsregistret på grund av snatteri. Har förstått att vissa arbetsgivare kräver utdrag ur registret, men hur vanligt är det? Och sedan undrar jag ifall det är ett hinder när man vill hyra lägenhet/studentlägenhet. Är det vanligt att hyresvärdar kollar registret och i så fall, kan det bli problem på grund av detta? Eller kommer jag nu vara hemlös och arbetslös i fem år framöver?

Lawline svarar

Hej! Det går inte för mig att generellt svara på hur vanligt det är att arbetsgivare och hyresvärdar kräver att den sökande ska lämna ett utdrag ur belastningsregistret. Allt fler arbetsgivare begär emellertid att den som söker arbete lämnar ett utdrag ur polisens belastningsregister, se http://www.tcotidningen.se/stor-okning-av-utdrag-ur-belastningsregistret. Inte heller går det att besvara frågan om en eventuell notering i belastningsregistret kan medföra problem i det enskilda fallet. I lag om belastningsregister står att läsa vilka som kan begära ett utdrag ur belastningsregistret. Se till exempel 10 § i den aktuella lagen. Personer som erbjuds att få börja jobba eller praktisera inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg ska för arbetsgivaren uppvisa ett utdrag ur polisens belastningsregister om vissa specificerade brott. Detta regleras i lag om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg. Den nyss nämnda lagen innebär emellertid inte något förbud mot att anställa en person som lämnat ett registerutdrag med notering om begånget brott. Länk till lag om belastningsregister: https://lagen.nu/1998:620 Länk till lag om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg: https://lagen.nu/2000:873 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare