FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/07/2011

Gallring ur belastningsregistret

Hej! I mina unga år & dar var jag en vild tjej. Jag har tre prickar i registret, 2001, 2004 och 2005. 2005 fick jag villkorlig dom på mig och sen snattade jag 2005 och fick dagböter, 2005 var jag 19 år detta var i mars och jag fyller i juni.(Har hört att när man gör upprepat brott pga av villkorlig dom sitter de i 10 år). Nu är de 2011 och jag har gått från att vara hemlös pundare till att vara skuldfri med körkort och jobb. Men de som är jobbigt och därav min fråga är: Jag är utbildad undersköterska och måste lämna mitt brottsregister och pga av mitt brottsregister får jag ju självklart inte jobb trots att jag är skötsam och ångrar mitt tidigare liv något fruktansvärt. Finns de något sätt man kan få sitt register rensat på?

Lawline svarar

Hej! Borttagning av notering i belastningsregistret regleras i 16, 17 och 18 §§ i lagen om belastningsregister. Avgörande för hur länge en person återfinns i belastningsregistret är påföljden för brottet. Du kan med andra ord inte påverka gallring ur belastningsregistret, utan tidpunkten då en notering i belastningsregistret ska gallras regleras i den ifrågavarande lagen. Länk till lag om belastningsregister: https://lagen.nu/1998:620 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare