FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/07/2011

Straffpåföljd trafikbrott för icke-svensk medborgare

En man har blivit åtalad för grovt rattfylleri, vårdlöshet i trafik, smitning från trafikolycka och vållande till kroppsskada. Han är inte svensk medborgare och det är första gången han blir åtalad. Vad kan påföljderna bli?

Lawline svarar

Hej, Jag tänkte dela upp din fråga lite genom att ange de straff som är aktuella för de olika brotten. *+Vållande till kroppsskada+* Enligt *3 kap 8 § BrB* skall den som döms för vållande till kroppsskada dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I 3* kap 8 § st. 2* anges att om brottet är att anse som grovt skall domen bli fängelse i högst fyra år. *+Smitning från trafikolycka+* Så kallad smitning regleras i *5 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott*. Brottspåföljden enligt detta lagrum är böter till fängelse i högst sex månader. Är brottet att anses som grovt anges i andra stycket att fängelse skall tilldömas i högst 1 år. *+Grovt rattfylleri+* *4a § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott* förklarar att om någon döms för grovt rattfylleri skall påföljden bli fängelse i högst två år. *+Vårdslöshet i trafik+* Så länge brottet inte är att anses som grovt stadgas i *1 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott* att påföljden för vårdslöshet i trafik skall vara böter. Är brottet dock att anses som grovt blir påföljden fängelse i högst två år. *+Utvisning+* Eftersom att den misstänkte inte är svensk medborgare finns det ytterligare en påföljd som skulle kunna aktualiseras ifall denne skulle finnas skyldig. *8 kap 8 § utlänningslagen (2005:716)* stadgar att om en utlänning begår ett brott med fängelse i straffskalan kan denne av rätten utvisas ur Sverige. Andra stycket förevarande paragraf förklarar dock att utvisning endast får ske om denne döms till svårare påföljd än böter och 1. om gärningen är av sådant slag och övriga omständigheter är sådana att det kan antas att han eller hon kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet här i landet, eller 2. om brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han eller hon inte bör få stanna kvar. Det krävs således att rätten finner att antingen punkt 1 eller punkt 2 är tillämpliga i fallet. Avslutningsvis vill jag då sammanfatta att beroende på vilket av brotten den misstänkte eventuellt skulle bli dömd för så kan påföljden bli alltifrån böter till och med fängelse i högst fyra år och eventuellt, beroende på rättens bedömning av brottets art och övriga omständigheter, även utvisning. Laghänvisningar Utlänningslag https://lagen.nu/2005:716 Brottsbalk https://lagen.nu/1962:700 Trafikbrottslag https://lagen.nu/1951:649 Mvh Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare