Kollektivavtal, oorganiserad arbetstagare

Hej! Gäller Kollektivavtal som tillämpas på en viss arbetsplats för de arbetstagare som inte är medlemmar i någon fackförening, alltså oorganiserade arbetstagare? Vad händer om en oorganiserad arbetstagares personlig avtal med en arbetgivare avviker från det kollektivavtalet som tillämpas på arbetsplatsen för de övriga arbetstagare som är medlemmar i organisationen?

Lawline svarar

Hej Shirin! I många kollektivavtal förekommer en förpliktelse för arbetsgivaren att inte tillämpa andra anställningsvillkor för utomstående arbetstagare. Ett personligt avtal får strida får strida mot kollektivavtalet, men finns en förpliktelse enligt kollektivavtalet att inte tillämpa andra villkor kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig till fackföreningen för överträdelse av kollektivavtalsförpliktelsen. Även om någon sådan förpliktelse inte finns får arbetsgivaren tillämpa reglerna i kollektivavtalet på oorganiserade arbetstagare enligt lagen om anställningsskydd (1982:80) 2 § st. 6 (https://lagen.nu/1982:80#P2S6), men är inte tvungen att göra detta. Du bör således ta reda på om kollektivavtalet i fråga innehåller någon förpliktelse för arbetsgivaren att inte tillämpa andra anställningsvillkor än de som anges i avtalet. Vänligen Gustaf
Gustaf StrandRådgivare