Advokatjäv

Jag ligger i vårdnastvist med fadern till mina två barn. Vi har ett varsitt ombud. Nu säger fadern att MIN advokatfirma föredträder HONOM i ett skadeståndsmål sedan några år tillbaka! Ett helt annat ärende, och en annan advokat har hand om hans ärende. Är detta jäv? Han hävdar det. Min advokat är nu på semester... Mvh Linda

Lawline svarar

Hej Linda! Enligt 8 kap. 4 § Rättegångsbalken,se https://lagen.nu/1942%3A740#K8P4S1, ska en advokat följa "god advokatsed" när denne utför sina uppdrag. God advokatsed utgörs av ett regelverk som fastställs av advokatsamfundet. God advokatsed innebär bland annat att en advokat ska avböja eller, som i ditt fall, frånträda ett uppdrag om det föreligger en intressekonflikt eller risk för en intressekonflikt. Att byrån företräder din motpart (även om det rör sig om helt skilda ärenden) utgör en sådan intressekonflikt och därför föreligger alltså jäv. Detta är inte så allvarligt som det låter. Följden blir att du får anlita ett nytt ombud från en annan advokatbyrå. Byrån som företräder dig nu kan antagligen rekommendera en annan byrå och tar troligen inte heller betalt för tjänsterna som utförts hittills. Advokatsamfundets regler finner du i nedanstående länk. http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Advokatetik/Regler_for_advokatverksamhet_2009.pdf Med vänlig hälsning
Alexander WagnerRådgivare