FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet22/07/2011

Fullmakt att försälja fastighet eller gåva av huset

Min mor orkar inte ha sitt sommarhus kvar,nu frågade hon mig om jag vill ta över det.Det ligger för långt bort för mig att nyttja.Om det ändå ska säljas är det bättre att jag hjälper henne sälja det med henne kvar som ägare,(hon har ett litet lån kvar på det).Och hon kan ge mig pengar istället för huset. Eller att hon ger det till mig och jag sedan säljer det.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Om din mor vill sälja huset medan hon står kvar som ägare kan hon ge dig en fullmakt som omfattar försäljningen av fastigheten. Om hon först ska ge dig huset så att du kan sälja det vidare, måste hon skriva ett gåvobrev så att du kan få lagfart på fastigheten. Den vägen är lite omständligare och dessutom kostar det att söka lagfart. Genererar försäljningen vinst, måste man betala skatt som för närvarande ligger på 22 %. Blir det däremot en förlust, kan man få en skattereduktion med 30 % av halva förlusten. Gåvoskatt finns sedan 2005 inte kvar i Sverige. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare