FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/09/2006

Sakskada - är det ok att ersätta skadan i kontanter?

Hej! Jag hade hyrt en lägenhet under sommaren och nu har jag hamnat i lite bråk med den som äger lägenheten. Hon menar att jag ska köpa varenda grej som skadats eller gått i sönder. T.ex vill hon att jag ska köra till IKEA och köpa ett vinglas för 9,90 kr, det är helt absurt. Jag har köpt in saker till henne men saker är fel och behövs bytas och hit och dit. Jag har sagt till henne att jag ger gärna henne pengar för grejerna. Vi har ej skrivit något kontrakt eller liknande. Hon har bara sagt att hon inte är rädd om något speciellt i lägenheten. Jag har verkligen inte tid för att köra runt och leta och byta grejer åt henne. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Det finns två olika lagar som skulle kunna tillämpas i detta fallet beroende på vad det är som skadats. Om vi börjar med vinglaset så får vi tillämpa allmänna skadeståndsrättsliga principer. I 2:2 § Skadeståndslagen (SkL) anges att den som uppsåtligen eller genom vårdslöshet orsakar sakskada skall ersätta skadan. Det vanligaste sättet att ersätta en skada är att utge ett penningbelopp som motsvarar det trasiga föremålets värde. Att ge henne kontanter är alltså helt ok. Nästa situation är om lägenheten skadats. Om så skulle vara fallet tillämpas 12:24 § JB. Här stadgas att om hyresgästen genom vållande eller vårdslöshet skadar lägenheten, skall denne ersätta skadan. Även här går det bra att genom ekonomisk kompensation ersätta den uppkomna skadan. Notera dock att hyresvärden, alltså den som hyrt ut till er över sommaren, måste bevisa att skadan uppkommit under tiden ni bodde där. (se NJA 1975:657). Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare