Uppsägning av lokalhyreskontrakt

Hej. Fråga om hyreskontrakt på lokal till företag. Vi förhandlade fram en låg hyra och 1 mån uppsägningstid för att vi skulle eventuellt flytta företaget. Nu vill vi sitta kvar och hyresvärden vill visa lokalen för ny hyresgäst, kan hyresvärden säga upp vårat kontrakt utan anledning? Vi vill skriva ett nytt kontrakt med normala vilkor och hyra. Mvh Björn

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Till skillnad från vad som gäller när man hyr en bostadslägenhet så har man vid lokalhyra inget s.k. besittningsskydd. I praktiken innebär det att hyresvärden kan säga upp kontraktet med beaktande av uppsägningstiden. I den mån ert hyresförhållande har varat längre än nio månader i följd så kan det dock finnas en möjlighet att få ersättning från hyresvärden på grund av uppsägningen, se 12:56 - 12:58 §§ Jordabalken ("JB"). Primärt bör 12:58 § JB vara aktuell i ert fall då ni säger er vara villiga att betala en "normal" hyra. Hyresvärden torde i sådana fall behöva ange rimliga skäl till att han kräver er avflyttning och inte accepterar en omförhandling av hyresvillkoren. Slutligen skall påpekas att 12:4 § JB, som reglerar uppsägningstidens längd, utgör så kallad minimilagstiftning. Enligt 12:4 § 2st 2p har ni sålunda rätt till nio månaders uppsägningstid. Den kortare uppsägningstid som ni avtalat om med hyresvärden gäller enbart till er, inte hyresvärdens, förmån. I den mån ni så önskar har ni således rätt att kvarstanna i minst nio månader. Jordabalken finner ni här: https://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Fredrik MandelholmRådgivare