FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/08/2011

Hittelön vid upphittande av båt

Hej

Jag hittade en båt som var stulen, jag förtöjde båten så den inte skulle skadas, jag vaktade även båten så den inte skulle försvinna innan polisen kom.

Nu har polisen tagit hand om båten och spårat ägaren. Har jag rätt till hittelön?

En båtskadehandläggare från trygghansa ringde mig och svängde sig med massa juridiska termer och erbjöd mig 2000.- i hittelön vilket jag tycket är på tok förlite med tanke på båtens värde och min nerlagda tid, båten är värd någonstans mellan 70000 och 159000kr.

Jag har läst på Poliens hemsida att det ska vara skälig hittelön och rättspraxis är 10 procent + kostander som upphittaren har haft för att vårda fyndet.

Så vad gäller i ett fall som detta, utan min insats så hade ägaren inte fått tillbaks sin båt och föräkringsbolaget hade fått betala ut ersättning, så jag har ju sparat mycket pengar och tid åt alla inblandade utom mig själv.

Lawline svarar

Hej

Regler om hittegods återfinns i Lagen om hittegods se https://lagen.nu/1938:121. I lagens 3 § och genom praxis framgår att upphittaren av gods kan göra anspråk på ersättning för _transport- och förvaringskostnader_. Som en skälig hittelön brukar man generellt räkna med tio procent av godsets marknadsvärde, men den kan också vara _lägre_.

Av praxis framgår inte att upphittaren har rätt till ersättning för den tid som upphittaren lagt ner på att vakta hittegodset (endast transport och förvaringskostnader har hittills bedömts vara ersättningsgrundade). Inte heller de kostnader som upphittaren har besparat andra genom sin insats har hittills i praxis nämnts som grund för ersättning utöver hittelönen.

Vänligen

Angelica HageRådgivare