FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/08/2011

Fortkörning finns i belastningsregistret

hej jag åkte fast för fortkörning den 2009-12-22 110km på en 90km väg dvs 20km för fort över gällande hastighetsbegrensning & fick då 2400 kr i böter hur länge sitter denna notering kvar brottsregistret & kan användas mot mig igen vid en ev ny hastighetsöverträdelse är det 5år som denna notering sitter kvar i brottsregistret innan den gallras bort helt för alltid

Lawline svarar

Hej! Om du har fått böter så finns det kvar i belastningsregistret i 5 år, det står i 17 paragrafen 9 punkten lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620).
Louise ModinRådgivare