FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/08/2011

Försäljning av fastighet

Min far och min kusin äger tillsammans en jordbruksfastighet 50/50. Min far vill sälja men det vill inte min kusin. Går det att tvinga fram en försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 6 § i lag om samäganderätt har varje delägare rätt att ansöka om att fastigheten utbjudes för försäljning på offentlig auktion, förutsatt att inte något annat är avtalat. Det innebär att om inte din far och din kusin har ett avtal som säger något annat kan din far ansöka om att fastigheten skall säljas. Det finns inget som hindrar att din kusin är med i budgivningen. Länk till lag om samäganderätt: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Hoppas mitt svar har hjälpt er! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare