FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2011

Olagligt att sprida intima bilder?

Min bästa väns ex har anmält honom för ofredande då han vidare befodrat ett mail med en intim bild till en kvinnlig vän. Bilden har aldrig publicerats och blev borttagen nästan genast när den togs emot. Exer vill nu ha en summa på närmare 400 000 för att inte fortsätta med anmälan. Är det straffbart att skicka vidare en sådan bild till en annan privat person utan att den blir publicerad. Och det finns vittnen som säger att den är borttagen? Och kan han göra en anmälning på henne för utpressning ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Din vän kan vara lugn. Hovrätten har för några år sedan avgjort ett liknande fall och uttryckt att det inte finns något generellt förbud mot att sprida bilder på någon utan dennes samtycke. Detta oberoende av hur integritetskränkande bilderna är. För detta resonemang förutsätter jag dock att bilden tagits med din väns ex vetskap då du skriver att din vän "vidarebefordrat" ett mail med bilden. Gällande huruvida exets begäran om pengar är att anse som utpressning eller ej kan sägas följande. Bestämmelsen om utpressning finns i Brottsbalken 9 kapitlet 4 §. För att det skall vara fråga om utpressning krävs att gärningsmannen använt sig av olaga tvång. Bestämmelsen om olaga tvång hittar du i brottsbalken 4 kapitlet 4 §. Olaga tvång kan bestå i att någon hotar med att polisanmäla eller åtala en person. Det krävs dock för att detta beteende skall vara straffbart att hotet är otillbörligt. Till exempel är det inte straffbart att hota någon med polisanmälan om denne inte betalar en skuld. Om din väns ex beteende är straffbart eller ej beror således på om hotet anses som otillbörligt. Som en parentes kan sägas att summan på 400 000 är helt orimlig om man jämför med vad exet skulle kunnat få i skadestånd om din väns beteende hade varit straffbart. Skadestånd för ofredande eller sexuellt ofredande kan naturligtvis variera men ligger normalt mellan 0-30 000 kr. Lycka till! Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare