FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2011

Utkastad från krogen

Hej! Jag och två vänner var nyligen på gallaways i Stockholm, varpå ena vännen blev utkastad för att han var överförfriskad. Min andra vän går fram och frågar varför han blivit utkastad, varpå han själv blir utkastad av bartender som i och med utkastningen utdelar en spark mot ryggen av min vän så han nästan faller ner för trappan. Polisutredning som gjordes lades ner för att alla tre ansågs för fulla för att kunna hålla ett förhör, detta passar dock inte då både jag och min vän var nyktra vid tillfället. Min fråga är har bartendern i fråga gjort sig skyldig till något brott. Tilläggas ska att min väns rygg var öm i ca 2 veckor efteråt och han drog även på sig en rejäl stukning i handleden för att ta emot sig i fallet.

Lawline svarar

Hej! Krogägare och dennes anställda har rätt att avvisa personer från krogen. Däremot har de givetvis inte rätt att misshandla någon i samband med detta. Bartendern som sparkade din vän i ryggen har gjort sig skyldig till misshandel enligt 3 kapitlet 5 § Brottsbalken. Detta resonemang är baserat på din redogörelse av situationen och bygger på att det inte uppstod exempelvis ett ömsesidigt slagsmål. Du kan försöka att överklaga nedläggningen av ert fall. För att göra så skall du vända dig till polisen i ditt ärende för vidare information. Att polisen lagt ner utredningen betyder inte att de lagt ner den för alltid. Om det framkommer ny bevisning eller liknande kan de återuppta utredningen. Lycka till! Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare