Innebående i hyreslägenhet

Hejsan Jag och min familj ska flytta tillbaka till Sverige (min man och var son som ar 13 man) Min syster hyr en lagenhet (forstahandskontrakt) som ar 2rok, 50kvm. Min fraga ar om vi kan vara inneboende hos henne och aven vara folkbokforda pa hennes adress? Min syster har sagt till oss att vi far komma och bo hos henne eftersom hon vet hur svart det ar att hitta lagenhet i Goteborg sa medans vi letar efter eget sa skulle vi fa bo hos henne. Kan vi vara folkbokforda och bo dar utan att hon far nagra problem med sin hyresvard? Jag vet att lagenheten ar 50kvm men detta ar den anda losningen vi har just nu eftersom vi inte har nan annanstans att ta vagen.

Lawline svarar

Hej, Eftersom det handlar om hyra av bostad blir Jordabalkens 12 kap (https://lagen.nu/1970:994#K12) aktuellt. I 39§ anges att en lägenhet endast får upplåtas i andra hand om hyresgästen har fått uthyrningen beviljad av hyresvärden. I detta fall rör det sig dock inte om någon uthyrning i andra hand eftersom din syster själv kommer att fortsätta att bo i lägenheten. Dock får en hyresgäst enligt 41§ inte inrymma personen i lägenheten om detta kan medföra men för hyresvärden, dvs om detta är till nackdel för hyresvärden. Ett exempel kan vara att grannar blir störda av personen/personerna som bor tillsammans med hyresgästen. Om en hyresgäst har personer boende i sin lägenhet och detta är till nackdel för hyresvärden enligt 41§ kan hyresgästen bli uppsagd från sitt hyreskontrakt enligt 42§ 1st 4pk, om hyresgästen inte vidtagit rättning efter att hyresvärden påpekat problemet. Med vänlig hälsning,
Lina HjorterRådgivare