Reklamera varor köpta i en affär som gått i konkurs

Jag köpte en skidutrustning för cirka 3 veckor sedan, när denna går sönder. Butiken där jag köpte dessa i har gått i konkurs. Vad kan jag göra i denna situation?

Lawline svarar

Hej, Eftersom en konsument har köpt en vara från en näringsidkare blir konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) tillämplig. Köparen kan åberopa fel som fanns vid köpet men som visar sig först senare i upp till 3 år efter köpet enligt 23§. Dock krävs även att köparen meddelar säljaren inom skälig tid efter att felet har upptäckts. Reklamerar köparen inom 2 månader efter att köparen märkt felet anses reklamationen alltid ha skett inom rätt tid. Då affären där du köpt varorna har gått i konkurs kan du som konsument istället reklamera fel hos tillverkaren/leverantören som affären köpt in varorna från enligt 46§. Med vänlig hälsning,
Lina HjorterRådgivare