FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/09/2011

Påföljd för grovt rattfylleri

Hej! Jag är misstänkt för grovt rattfylleri (2,2 promille)och undrar vad påföljden blir. Bilen flyttades endast ca 0,5 meter inne på en privatägd inhängnad parkering. Har ej kört på allmän väg eller almänna ytor och hade ej heller för avsikt att göra det. Bilen flyttades enbart för att unvik p-böter. Jag har blivit dömd för rattfylla en gång tidigare för ca 6 år sedan och har sedan dess kört prickfritt?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Enligt lagen om straff för vissa trafikbrott (https://lagen.nu/1951:649) är påföljden för grovt rattfylleri fängelse i högst två år. Grovt rattfylleri är ett så kallat artbrott, där en presumtion för fängelse föreligger. Presumtionen kan brytas om det föreligger förmildrande omständigheter, men ofta medför grovt rattfylleri åtminstone en månads fängelsestraff. I vissa fall nöjer sig domstolen med att döma ut villkorlig dom eller skyddstillsyn, ofta kombinerat med samhällstjänst, men det är svårt att säga hur domstolen kommer att resonera i ditt fall. En försvårande omständighet är att du tidigare blivit dömd för rattfylleri, vilket domstolen kan ta hänsyn till vid straffmätningen, men eventuellt kan det ses som förmildrande att du inte körde på allmän väg och därmed utsatte många personer för fara. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare