FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/09/2011

Nödvärnsrätt då annan utsetts för ett brottsligt angrepp

Anta att en polisman hamnat i underläge i ett bråk, och att dessa förutom att puckla på polismannen även försöker ta hans tjänstevapen. Kan då jag som privatperson ta reda på vapnet utan att åka fast för olaga vapeninnehav? Får jag försvara mej med vapnet om det föreligger livsfara och jag inte hinner kalla på annan hjälp?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om nödvärn finner du i 24 kap Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K24. I 1 § Brb stadgas att "en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig". Ett agerande som alltså annars skulle bedömas som brottsligt kan i vissa i samma § angivna situationer vara befriat från ansvar. Det är här 2 bedömningar som måste göras, dels måste någon av de situationerna som 1 § nämner föreligga och dels en bedömning av gärningen som sådan utifrån själva angreppet, det angripnas betydelse (det är t.ex. mycket allvarligare att en person blir angripen än ett föremål och rätten till nödvärn är därför större i dessa fall) och omständigheterna i övrigt. Det går alltså inte att göra en generell bedömning utan det gäller att se till omständigheterna i det enskilda fallet för att veta om självförsvaret kan anses falla inom ramen för nödvärnsrätten som alltså befriar från ansvar. De situationer som 1 § Brb berättigar till nödvärn är följande fyra: 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse Den situation som du beskriver skulle falla under en bedömning enligt 1 p. påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom. Det går som sagt inte att utifrån den lilla information kring situationen som du ger i frågan bedöma huruvida ett sådant agerande skulle berättigas med hänvisning till nödvärnsrätten. För att du ska ha rätt att ta pistolen för att hota personerna som angriper polisen krävs enligt ovan beskrivna § att det rör sig om ett; - brottsligt - påbörjat eller överhängande - angrepp - på person I din fråga tycks detta vara uppfyllt. Nästa bedömning som görs är om det brottsliga agerandet/gärningen som du begår för att rädda polisen anses inom ramarna för nödvärnsrätten eller utanför, alltså om det kan ses som "uppenbart oförsvarligt". Det vill säga, om du har använt mer våld än vad nöden krävde. Som jag beskrev ovan tittar man då på följande; - angreppets beskaffenhet: om det är flera personer mot en talar denna omständighet för att rätten till nödvärn är större här än om det är "man mot man". - det angripnas betydelse: ett angrepp mot person berättigar till mer nödvärn än angrepp mot föremål eller liknande - och omständigheterna i övrigt. Jag kan inte bedöma vilket resultat situationen ovan skulle få ur ett nödvärnsperspektiv då frågan ger för lite information kring angreppet och omständigheterna i övrigt. Ovan här ser du dock hur en sådan bedömning går till. Med vänlig hälsning Martina
Martina BlombergRådgivare