FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/09/2011

Uppge felaktigt namn vid polisförhör

Är det straffbart att uppge falskt namn och adress vid polisförhör om man blir gripen vid butiksstöld? Var finns brottet i så fall reglerat och vad är straffskalan?

Lawline svarar

Hej, Två brott som skulle kunna komma ifråga är falsk tillvitelse 15 kap 7 § eller underlåtenhet att avvärja rättsfel. Om du utpekar en specifik persons namn med uppsåt att denne skall åläggas ansvaret för den brottsliga gärningen faller detta under 15 kap 9 § brottet falsk tillvitelse vilket kan ge upp till 2 års fängelse. Om du uppger någons namn dock utan uppsåt, alltså inte med avsikt, och detta framkallar fara för att någon annan blir dömd eller lider annat förfång så faller detta under brottet underlåtenhet att avvärja rättsfel vilket kan ge upp till böter eller fängelse i högst 6 månader. Om du alltså uppger annan persons namn dock utan avsikt att någon annan särskild person ska dömas för brottet du begått och du sedermera inser att någon annan håller på att ställas inför rätta eller börjar bli förhörd av polisen och du då inte agerar för att förhindra detta kan du bli dömd till underlåtenhet att avvärja rättsfel. Att däremot lämna felaktiga uppgifter om dig själv till polisen är inte brottsligt i sig så länge det inte drabbar någon annan. Det är inte som i domstol då du avlägger vittnesmål och lämnar uppgifter under ed, sanningsförsäkran. Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare