Hyresvärd vill säga upp hyra av lokal på bestämd tid i förtid

Hej! jag har en fråga angåeende en tidsbegränsad hyresavtal av en frisörsalong. avtalet skrevs 1/6-11 och är tidsbestämt till 30/5-12, i avtalet så nämns även átt kontraktet kan förlängas efter året är slut och har en uppsägning på 3 månader. Den 23/9-11 får jag brev att lokalen är uppsagd och jag har tre månader på mig att tömma lokalen. kan man göra så? har inte jag rätt till lokalen till 30/5-12. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej I Jordabalkens 12 kap hittar du den så kallade “Hyreslagen” (HL). Se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. Av 3 § framgår att hyresavtal kan ingås på bestämd tid och att “Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats.” Du har avtalat om en uppsägningstid på tre månader, vilken gäller i ditt fall. Dock gäller enbart dessa tre månader om det är du själv som vill säga upp hyresavtalet. Är det hyresvärden som vill säga upp dig gäller en uppsägningstid på nio månader, eftersom det finns en minimigräns på nio månaders uppsägningstid om hyran av lokalen varar längre än nio månader, se 4 § 2 st. 5 p HL, https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1. Detta beror på att hyreslagen är tvingande, se 1 § 5 st. HL. Även om ditt tidsbestämda avtal på löper ut så måste avtalet sägas upp enligt ovanstående regler för att sluta gälla, annars blir det förlängt på obestämd tid enligt 3 § 2 och 3 st. HL. För uppsägning från hyresvärdens sida gäller även detta: Om du har hyrt lokalen i mer än nio månader så har du så kallad besittningsätt till lokalen. För dig som lokalhyresgäster innebär det att du har rätt att få hyresavtalet förlängt även om hyresvärden vill säga upp dig. Detta gäller dock endast om hyresvärden inte har ett i hyreslagen godkänt skäl för att säga upp dig, se 56 – 60 §§ HL. Detta är ett skydd för dig som lokalhyresgäster vilket innebär att du så klart kan komma överens med din hyresvärd om ett datum för utflytt ur lokalen om du vill det. Du har alltså rätt att va kvar i lokalen och du bör bestrida uppsägningen. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare