FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/10/2011

MISSBRUK AV URKUND

En kompis hade anvämt min legitimation utan mitt vetande för att försöka kom in i en nattklubb i stockholm. Det som hände var att han åkte fast. Detta är ett leg som jag aldrig använde som bara låg runt hemma hos mig som han kunde ha tagit för länge sen utan att jag märkte. Kan jag straffas som ägaren av läget även om jag inte viste att den användes? Och vad har jag för skyldighet att visa min oskuld i detta?

Lawline svarar

Hej, Din kompis har gjort sig skyldig till missbruk av urkund, som regleras i Brottsbalken 15:12. Brottet straffas med böter eller fängelse i högst sex månader. Skulle brottet räknas som grovt är straffet fängelse i högst två år (straffen kan dock variera då såväl villkorlig dom som skyddstillsyn kan ersätta fängelse). Jag tror knappast att det rör sig om grovt brott i det här fallet. Både den som använder urkunden och den som lämnar ut den kan fällas för brottet. För att du ska kunna bli ansvarig krävs det dock att du haft uppsåt till att lämna ut urkunden till din kompis (du måste alltså ha givit honom leget medvetet). Det är dessutom åklagaren som ska bevisa att du lämnat ut leget till din kompis med uppsåt att det skulle användas för att ta sig in på krogen. Om du hävdar att du inte visste om att leget var borta så måste åklagaren motbevisa detta "bortom rimligt tvivel" för att du ska kunna fällas. Du hittar Brottsbalkens 15 kapitel här: https://lagen.nu/1962:700#K15 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare