Husrannsakan i lokal avsedd för allmänheten

Vilka förutsättningar gäller för RB 28:3? När är denna paragrafen tillämplig? Kan den t.ex gälla för att bereda sig tillträde till ett privat gym för att där inne leta efter personer som använder anabola steroider utan att det finns en skälig misstanke? Eller gå in på en nattklubb för att leta efter narkotikapåverävenkade människor, även detta utan en skälig misstanke mot någon särskild person?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. 28 kap. 3 § Rättegångsbalken behandlar polisens möjlighet att göra husrannsakan i en lokal som är avsedd för allmänheten. I lagkommentaren anges att till exempel butiker och restauranger är att avse som sådana lokaler och att avgörande för om lokalen ska vara att anse som avsedd för allmänheten är hur starkt integritetsintresset gör sig gällande i det aktuella fallet. Du nämner gym och nattklubb som exempel och dessa torde båda vara att anse som lokaler avsedda för allmänheten. Ett gym där bara en liten grupp utvalda medlemmar bereds tillträde skulle eventuellt kunna hamna utanför bestämmelsen, men i övrigt torde den alltså omfatta gym. Beträffande huruvida husrannsakan får göras utan att skälig misstanke föreligger mot någon särskild person kan följande sägas. Svaret är lite olika beroende på om det rör sig om en reell eller personell husrannsakan. Vid en reell husrannsakan eftersöks generellt sett bevis och då gäller att husrannsakan får företas som led i en brottsutredning om det finns anledning att anta att en konkret brottslig gärning har begåtts. Det krävs emellertid inte att någon är skäligen misstänkt för brottet. Vid personell husrannsakan, då en person till exempel ska gripas eller utsättas för andra tvångsåtgärder gäller för att husrannsakan ska få företas att det föreligger omständigheter som ger anledning att anta att den eftersökte finns i lokalen. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare