FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/10/2011

Innehav och bruk av narkotika

Hej. Jag undrar om det gör någon skillnad på att bara åka fast med spår av cannabis i blodet eller åka fast med spår av cannabis i blodet samt 2 gram cannabis i innehav?

Lawline svarar

Hej EDas, Enligt narkotikastrafflagen (https://lagen.nu/1968:64), är det straffbart att inneha och bruka narkotika enligt 1§ 1st 6p. Att ha en påse cannabis i fickan som du nämner faller in under begreppet innehav, som konkret innebär att man har påsen i sin besittning och har rådighet över denna. Att man vidare har cannabis i blodet innebär att man brukar narkotikan. Brukandet och innehavandet måste vara olovligt, alltså faller sådant brukande utanför straffbestämmelsen, som faller in under lagen om kontroll av narkotika (https://lagen.nu/1992:860). Dessutom måste man haft uppsåt till innehavet och brukandet, samt uppsåt till att det just var narkotika man innehaft och brukat. Att man både innehar och brukar narkotika innebär därmed att man uppfyller två olika rekvisit inom 1§ 1st 6p och att man därmed har uppfyllt två av gärningsformerna inom ramen för 1§. Man kommer att dömas för narkotikabrott, och med tanke på mängden och arten av narkotika är det ett ringa sådant (2§), ifall innehavet var för personligt bruk. Ett ringa narkotikabrott kan ge upp till 6 månader fängelse, men det är extremt ovanligt att ett fängelsestraff döms ut. Alltså, skillnaden mellan att endast bruka eller att inneha och bruka är en eventuell skillnad i påföljdens svårhet.
Lawline RådgivareRådgivare