FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/10/2011

Knivlagen

Kan polisen skriva en anmälan för brott knivlagen om en person har kniv på sig, samt befinner sig på enskild väg?

Lawline svarar

Hej, enligt *1 § 1 st. lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål* får knivar, andra stick- och skärvapen inte innehas på _allmän plats_. Utan att veta exakt var den här enskilda vägen befinner sig kan jag i vart fall säga att det sannolik i ditt fall INTE rör sig om allmän plats och därmed omfattas inte bärandet av kniv av förbudet. Värt att notera är dock att så kallade springstilletter eller springknivar (t.ex. den välkända s.k. butterfly-kniven) över huvud taget inte får innehas av personer under 21 år. Detta enligt *1 § 3 st. nämnda lag.* Mvh
Oskar AxelsonRådgivare