FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/10/2006

Uthyrning av egen villa

Vad gäller när man hyr ut privatbostad (möblerad villa) i max 2 år? Ägare har adress utomlands. Räntor på lån i hus uppgår till ca 2500/mån. o begärd kallhyra är 3500-betalas skatt av skillnaden? Kan man förlänga hyreskontraktet utöver de 2 år o fortfarande ha rätt att uppsäga hyresgästen med 3 mdrs varsel?

Lawline svarar

Hej, Vid uthyrning av en privat villa gäller följande regler. För det första måste ett hyresförhållande som varat längre än nio månader sägas upp. 3§ 2st HL (Hyreslagen) Om inte längre (kortare går ej) uppsägningstid överenskommits gäller 3 månader. Om Du med kallhyra menar att hyrestagaren skall stå för alla kostnader som är förknippade med huset under hyrestiden skall de 3500 kronorna tas upp som en inkomst i din deklaration. Dessa är skattepliktiga men kan delvis jämkas av dina räntekostnader. Du kan ha ett längre kontrakt än två år. Enligt 46 § 6a p HL har Du rätt att säga upp ett hyreskontrakt utan att hyrestagaren kan kräva förlängning av kontraktet om starka skäl föreligger för att så inte skall ske. Att Du själv skall flytta in är ett sådant skäl och du inte bedrivit uthyrningen som en affärsmässig verksamhet. Eventuellt kan du även genom ett SÄRSKILT upprättat kontrakt med hyrestagaren komma överens om att rätt till förlängning inte skall finnas för ett hyresförhållande upp till fyra år. 45a § 2 a HL. Med vänlig hälsning,
Rådgivare