FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/10/2011

PEPPARSPREJ

Hej Om jag köper en pepparspray och förvarar den i min ficka när jag är ute och springer, just på grund av att jag är rädd för att bli överfallen. Vad kan jag då få för straff? Vad blir straffet om jag blir överfallen och väljer att använda min pepparspray? Mvh Malin

Lawline svarar

Hej, Pepparsprej omfattas av Vapenlagen (1 kap. 3§ p. e) och det krävs därför vapenlicens för att få inneha pepparsprej. Om man innehar pepparsprej utan att ha vapenlicens gör man sig skyldig till vapenbrott (9 kap. 1§). Straffen för vapenbrott är: - Vid ringa brott böter eller fängelse i högst sex månader. - Vid brott av normalgraden fängelse i högst ett år. - Vid grovt brott fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Notera dock att fängelse inte alltid betyder fängelse utan kan inkludera villkorlig dom eller skyddstillsyn. Skulle du använda pepparsprej vid ett överfall utgår troligtvis inget straff för detta då handlingen skulle utgöra nödvärn enligt Brottsbalkens 24 kap. Åklagare kan dock välja att väcka talan för själva innehavet av sprejen. Åtalet kommer då att gälla vapenbrott. Du hittar vapenlagen på www.lagen.nu. Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare