FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/10/2011

BROTT MOT ALKOHOLLAGEN

En kompis till mig har brutit enligt egen undersökning mot alkohollagen 3kap 9§ vilket straff kan han få då han är 20 år gammal?

Lawline svarar

Hej, Straffsatserna för brott mot Alkohollagen 3:9 återfinns i Alkohollagen 11:7. Brottet i fråga blir olovligt anskaffande av alkoholdrycker och straffskalan är böter eller fängelse i högst två år. Skulle brottet bedömas som grovt är straffskalan böter eller fängelse i högst fyra år. Det är svårt att säga exakt vad straffet skulle bli för din kompis då jag inte känner till på vilket sätt han brutit mot 3:9. Det finns dock en regel i Brottsbalken 30:5 som stadgar att personer under 21 års ålder får dömas till fängelse endast om det finns särskilda skäl. Det kan dock vara värt att notera att detta inte automatiskt innebär att din kompis döms till böter om han åtalas. Påföljder som villkorlig dom eller skyddstillsyn kan bli aktuellt som alternativ till fängelse. Du kan hitta Alkohollagen och Brottsbalken på www.lagen.nu. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare