Utmätning av bostad

Hej! Har skulder hos kronofogden och min pappa tänker köpa en lgh åt mej, som jag ska stå som ägare på. min fråga är om fogden kan ta den av mej och jag blir tvingad att flytta? Är ensamstående med ett barn på 6år.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Bostadsrätter kan undantas från utmätning om den används som stadigvarande bostad och tillbörlig hänsyn mot borgenärer (de du är skyldig pengar) får inte ha åsidosatts vid köpet av lägenheten. Undantaget gäller inte om det är oskäligt med hänsyn till gäldenärens behov (alltså ditt behöv) eller bostadsrättens värde, detta enligt 5:1§ Utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774#K5). Kronofogden ser alltså på vilket behov du har av lägenheten, och de kan ta den ifrån dig om den har ett högt värde och du och ditt barn inte har behov av en så dyr lägenhet. I praxis har lägenheter som varit värda omkring 275 000 kr ansetts ha ett så högt värde att de inte kunnat undantas från utmätning, och i andra fall har en gräns på ca 200 000 uttalats. Är lägenheten för dyr kan alltså Kronofogden utmäta den, dvs ta den ifrån dig. Dock försöker Kronofogden alltid att mäta ut det som är till minst skada för gäldenären först, såsom kontanter, bankmedel eller del av inkomst. Men saknas sådana tillgångar kan det tyvärr bli aktuellt att utmäta en bostad för att skulden ska kunna betalas. Ett alternativ kan vara att din pappa köper lägenheten i sitt eget namn och hyr ut den till dig. Dock måste man ha godkännande från styrelsen i bostadsrättsföreningen innan man får hyra ut sin bostadsrätt, så det får man kolla upp innan köpet i så fall. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare