Förundersökning - snatteri

Hej ! Jag har en fråga.jag och mina vänner gick in på hemmköp sedan fyllde jag en godispåse som min kompis skulle köpa. sedan upptäckte hon att hon ej hade pengar då sa jag att då går vi. Min kompis bestämmde sig för att snatta godiset. när jag fick reda på de gick jag ut direkt från affären och ville inte vara med. När min vän kom ut från så blev hon tagen. Efter hon varit på förhör så sa hon att polisen ville kontakta mug. kan detta stämma? Varför vill dem kontakta mug? Jag var absolit inte med på hela grejen !

Lawline svarar

Hej, Det är tyvärr inte möjligt för mig att bedöma varför polisen vill tala med dig i det specifika fallet. Jag kan dock redogöra för vad som rent allmänt gäller angående skyldigheten att medverka vid förhör. Enligt Rättegångsbalkens 23 kapitel 6-7 §§ följer att den som antas kunna lämna uppgifter som är av vikt vid en förundersökning är skyldig att medverka genom att exempelvis besvara polisens frågor. Den som inte medverkar riskerar att tvingas betala vite och/eller bli hämtad av polisen till förhör, om man inte infinner sig frivilligt. Att polisen vill tala med dig innebär således inte per automatik att du är misstänkt för något utan det kan vara så att dem är intresserade av att höra dig som vittne om exempelvis vad som hände. Som sagt kan jag inte uttala mig om vad polisen vill fråga om i det enskilda fallet men enligt lag har man alltså en skyldighet att medverka vid polisens förundersökning. Lycka till!
Elin SchmidRådgivare