FrågaPROCESSRÄTTDomstol02/11/2011

Kallelse i tvistemål

hur lång tid innan en förhandling skall man ha fått kallelsen till tingsrätten vid ett civilmål? räcker 3 arbetsdagar?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Detta är något som inte är reglerat i lag. Istället gäller s.k. ”skäligt rådrum”. Enkelt uttryckt är innebörden att en person ska kallas i så god tid att han eller hon har möjlighet att infinna sig på utsatt tid. Vad som är skäligt måste bedömas i varje enskilt fall. Beroende på målets karaktär kan således tre arbetsdagar vara ”skäligt rådrum” och alltså räcka. För vissa mål är det till och med så att en dag i förväg kan vara tillräckligt. Det kan t.ex. vara så att en viktig fråga dyker upp väldigt sent och att kallelsen därför kommer mycket nära inpå utsatt tid. I kallelsen framgår vilken funktion den kallade har i målet liksom vad som händer om personen inte infinner sig. Vad som gäller vid parts utevaro kan du läsa mer om i Rättegångsbalken kapitel 44. Hälsningar Sanna
Lawline RådgivareRådgivare