Ersättning för garderobsstöld

Hej Jag har fått min jacka stulen på en krog ur garderoben, kan jag få skadestånd för detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om du betalade en avgift för att få förvara jackan i garderoben är detta att se som ett avtal om tjänst och medför enligt 1 § 1 st. 3 konsumenttjänstlagen (KTjL) att lagen är tillämplig på förvaringen, eftersom krogen är att se som näringsidkare och du som konsument. Näringsidkaren (krogen) kommer att bli ersättningsskyldig gentemot dig eftersom de har haft jackan under sin kontroll, om de inte kan visa att stölden inte berott på försummelse från deras sida. Detta framgår av 32 § KTjL. Var garderoben övervakad, vilket de flesta garderober är, torde näringsidkaren ha svårt att bevisa att stölden inte berott på försummelse. Allt detta gäller även om krogen friskrivit sig från ansvar, då KTjL är tvingande till konsumentens förmån. Lagens tvingande karaktär framgår av 3 § KTjL. Lagen finns att läsa här: https://lagen.nu/1985:716). Om du däremot hängde in din jacka i en avgiftsfri oövervakad garderob har du ingen möjlighet att få ersättning för jackans värde. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare