FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/11/2011

Påföljd vid rattfylleri

Hej, Min sambo 50+ körde rattfull. På polisstationen blev det 1,06 promille. Han har aldrig blivit dömd för detta tidigare. Har helt prickfri körning under alla år (förutom två fortkörningsböter). Han har dock en dom på sig sedan 2002 (förskingring) där han fick dagsböter. Kan detta påverka straffet? Han har redan själv tagit initiativ till behandling för han har kommit till insikt med att han dricker för mycket. Han har ett bra jobb där han måste ha bilen i tjänsten. Hur stor är sannolikheten att han skulle få delta i ett alkolåsprogram? Kan straffet bli lindrigare än fängelse/dagsböter/återkallelse av körkort om han påvisar att han går i behandling?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Straffskalan för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader, enligt lag om straff för vissa trafikbrott 4 § (se https://lagen.nu/1951:649). Eftersom din sambo hade drygt 1,0 promille i blodet kan brottet ses som grovt rattfylleri enligt 4a§. Straffskalan för grovt rattfylleri är fängelse i högst två år. Rattfylleri är ett så kallat artbrott, där en presumtion för fängelsestraff föreligger. Presumtionen kan dock brytas om det finns förmildrande omständigheter. Domstolen kan då ta hänsyn till att din sambo går i behandling och att han är i behov av bil i tjänsten. Å andra sidan kan det faktum att han tidigare är straffad tala för ett högre straff. Domstolen ser till omständigheterna i det enskilda fallet och det är tyvärr väldigt svårt för mig att svara på hur den kommer att resonera. Jag hoppas ändå att mitt svar har hjälpt er! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare