FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/11/2011

Trafikbrott - belastningsregistret

Hej, Jag undrar hur länge jag finns med i Transportstyrelsens register för drograttfylla när jag är dömd för det?

Lawline svarar

Hej, Vid trafikbrott (och andra brott) hamnar uppgifterna i Belastningsregistret. Det är det enda register jag känner till och det är sannolikt att det är det registret Transportstyrelsen använder sig av då de till exempel utfärdar lämplighetsintyg inför att man ska ta körkort. Belastningsregistret är ett register som förs av rikspolisstyrelsen, se 1§ lag (1998:620) om belastningsregister. Hur länge uppgifterna ligger kvar i registret är beroende av vilken påföljd som tilldelats på grund av överträdelsen. Om påföljden är böter finns uppgifterna kvar i belastningsregistret i 5 år efter det att dom/beslut meddelats, 17§ 9 punkten lag om belastningsregister. Uppgifter om fängelsestraff gallras 10 år efter frigivningen enligt 17§ 1 punkten lag om belastningsregister. Då jag inte känner till omständigheterna i ditt fall rekommenderar jag att du vänder dig till Transportstyrelsen för mer precisa uppgifter. Angående körkortsfrågor hittar du gott om information på hemsidan korkortsportalen.se. Lycka till! Vänligen,
Elin SchmidRådgivare