FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/10/2006

Verkan av löfte om framtida gåva av fast egendom

Jag har en fråga som gäller muntligt avtal. Min far ville på eget initiativ ge mig en stuga han ärvt och som står tom. Tanken var att jag skulle rusta upp den och bo i den året runt. Min dotter skulle då få överta min hyreslägenhet. Allt var bestämt och planerat. Min far och jag var på banken och pratade med en banktjänsteman och undrade om hon kunde hjälpa oss med alla papper och handlingar. Varken jag eller min far visste hur det skulle gå till. Samtidigt då vi var på banken fick jag 80 000 kr av min far, som fördes över till min kapitalförsäkring. De pengarna var det tänkt att jag skulle använda för att fixa till stugan. Banktjänstemannen upplyste oss om att vi måste upprätta ett gåvobrev och ansöka om lagfart, men att inte hon kunde hjälpa oss med det. Jag kontaktade då en jurist och bokade in en tid för mig och min far för att ordna detta. Men veckan innan vi skulle gå till juristen ringer min far och meddelar att han ångrat sig och att jag inte ska få stugan. Det finns ingen anledning. Är inte detta muntligt avtalsbrott? Vilka chanser har jag att få rätt mot honom i en process? Vittnen finns. Både banktjänstemannen, en god vän till mig som varit med ute vid stugan och pratat med min far, och vi diskuterade hur vi skulle rusta upp stugan osv. Även min mor och hennes man vet om att han lovat mig stugan. Tacksam för svar Marie Ekendahl

Lawline svarar

Hej! Löften att köpa eller sälja fast egendom är inte bindande enligt svensk rätt. Detsamma gäller för löften om gåva av fast egendom. Detta framgår inte direkt av JB utan anses följa av den sk ömsesidighetsprincipen. Denna princip innebär att bindande avtal inte uppkommer förrän köparen/gåvotagaren godkänt säljarens/gåvogivarens överlåtelseförklaring. Ett löfte om att överlåta fast egendom medför därmed ingen rätt för motparten att framtvinga en överlåtelse med stöd av löftet. Inte heller skadestånd kan komma i fråga. Det finns dock en begränsad möjlighet att få ersättning för kostnader som åsamkats med anledning av att överlåtelsen inte genomförts. Man får alltså ersättning för det negativa kontraktsintresset. Med anledning av detta kan Du inte genom en process "tvinga" din far att genomföra överlåtelsen av stugan.
Christina WeilanderRådgivare