FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/11/2011

Misstagsutbetalning

PANIK !!! Jag är snart 63 år, arbetslös, ryggbesvär och frånskild. På mitt konto har det blivit felaktigt insatt 149.500 kr som jag har använt till div räkningar. Imorgon kommer en polisanmälan att göras mot mig. Vad kommer jag att få för straff tror ni och hur kommer händelseförloppet att bli ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga

Misstagsutbetalningar (då någon av misstag betalat ut pengar till någon som inte skulle ha betalningen alternativt betalat ett för stort belopp till rätt mottagare) är en situation som inte regleras genom lag i Sverige. Dessa regleras istället genom principen condictio indebiti, vilket innebär att huvudregeln är att en felaktig betalning ska gå åter, dvs återbetalas. Den som har fått en sådan misstagsutbetalning är således återbetalningsskyldig.

Men vissa undantag har utvecklats genom avgöranden/praxis i HD. Av denna praxis fragår att en den person som felaktigt erhållit ett utbetalat belopp har rätt att behålla detta om han mottagit det i god tro och dessutom redan har förbrukat/konsumerat samma lönebelopp.

Om mottagaren av betalningen/summan kan antas ha insett eller borde ha insett misstaget (att summan inte var avsedd för mottagaren eller att beloppet var för stort) och därmed varit i ond tro angående utbetalningen, bör mottagaren bli återbetalningsskyldig. Kan utbetalaren däremot inte bevisa att mottagaren var i ond tro angående det utbetalda beloppet så har mottagaren troligen rätt att behålla det felaktigt utbetalt beloppet om mottagaren även har förbrukat summan.

I rättspraxis har även framhållits att ju längre tid som går från det att ett felaktigt utbetalat belopp erhållits, till dess att utbetalaren framställer krav på att betalningen ska gå åter, desto större sannolikhet finns att mottagaren inte blir återbetalningsskyldig, då han inrättat sig efter betalningen. Om utbetalaren däremot gör gällande återkrav angående felutbetalningen snart efter att utbetalningen skett, så är det troligare att en mottagaren som borde ha insett misstaget i utbetalningen, blir återbetalningsskyldig. Även beloppets storlek kan ha betydelse för om mottagaren ska anses ha varit i god tro och därmed får behålla beloppet. Om utbetalningen är mindre så är det större chans för mottagaren att denne anses vara i god tro.

Vänligen

Angelica HageRådgivare