FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/11/2011

Fel i vara - Rätt till hävning och skadestånd?

Detta gäller köp mellan två näringsidkare. Jag har en vattenskoteruthyrning med 4 st skotrar. Detta gäller en av dessa som införskaffades för ändamålet att vara en räddningsskoter om något skulle hända. Efter ett år började den att gå ojämnt och gick ner i topphastighet. Vi har haft inne den på reparation hos säljaren under hela högsäsongen (alltså stor förlust för oss), men säljaren har ej löst problemet, utan kräver nu att vi ska vända oss till antingen en verkstad som har 6 månaders väntetid, eller att vi ska transportera skotern till en som ligger 53 mil bort. Kan de kräva detta? Vad har vi för rättigheter när det gäller att häva köpet pga. felet och/eller den orimliga servicetiden, samt att få skadestånd för de pengar vi förlorat på att ha en skoter mindre?

Lawline svarar

Hej! I detta fall då det gäller ett köp mellan två näringsidkare av en vattenskoter, ska Köplagen (1990:931)tillämpas, https://lagen.nu/1990:931. Nu vet jag inte mycket om omständigheterna i fallet, men följande gäller. En vara ska om inte annat följer av avtalet, vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används. I annat fall ska om inte annat följer av avtalet, varan vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning. Om varan avviker från vad som ovan föreskrivits eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig, se 17§ Köplagen. Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan gick över på köparen. Risken går över på köparen när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §§ Köplagen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig senare. En köpare har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. Det som torde aktualiseras i detta fall är dock att även om köparen inte kräver det, har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren. Hävning av köp aktualiseras om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom rimlig tid efter reklamationen. I detta fall har säljaren försökt att avhjälpa felet utan att lyckas med det, frågan är då om det skulle vara av väsentlig olägenhet för dig att en annan verkstad försöker avhjälpa felet, förutsatt att det sker på säljarens bekostnad. Detta är en bedömningsfråga som är svår att ge ett svar på, men det torde inte vara omöjligt att situationen är sådan att hävning kan komma på fråga. För att rätt till hävning ska föreligga, krävs att avtalsbrottet (felet) är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta. I normala fall torde en säljare av vattenskotrar då han ingår en affär med en annan näringsidkare som ska använda vattenskotrar, inse att det är av väsentlig betydelse att en vattenskoter fungerar för det ändamål vattenskotrar normalt används för. En köpare får dock inte häva köpet på grund av felet om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet, eller efter den tid för avhjälpande som skett, meddelar säljaren att han häver köpet. Vad gäller rätt till skadestånd gäller följande. En köpare har rätt till skadestånd för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att det har förelegat ett hinder för att avlämna en felfri vara som ligger utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas räkna med, s.k. force majeure(detta tillämpas normalt restriktivt). Detta berättigar till skadestånd för det s.k. +Negativa kontraktsintresset+. Med detta menas att köparen ska försättas i samma ekonomiska situation såsom avtalet aldrig hade ingåtts, t.ex. ersättning för +utgifter+ för kompensationskostnader för t.ex. hyra av ersättningsutrustning, och +prisskillnad+ om gjort ett täckningsköp. Vad detta närmare innebär framgår av 40§ 1 och 2st. och 67§ 1st. Köplagen. Om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst, har köparen rätt till det s.k. +Positiva kontraktsintresset+. Med detta menas att köparen har rätt till skadestånd som skall motsvara vad han skulle ha vunnit om avtalet genomförts på ett korrekt sätt, se 40§ 3st. och 67§ 2st. Förlust du gjort på att ha en skoter mindre torde vara en förlust som du endast får ersättning för inom det Positiva kontraktsintresset. Det torde krävas att felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller att varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst, för att du ska ha rätt till ersättning för denna skada. Detta är en generell fråga vilket innebär att mitt svar blir lika generellt det men jag hoppas att du kan finna vägledning av det.
Stefan FagerbringRådgivare