Kallelse till förhör

Hej! Fick igår en kallelse från min lokala polisstation där det stod "För att höras i en pågående förundersökning gällande bedrägeri". Jag bad inspektören skicka ett mail med information om vad det gällde osv. och fick som svar att jag skulle höra av mig för en tid. Han skulle berätta vad det handlar om när vi träffas säger han... Blev osäker när det stod "pågående undersökning gällande bedrägeri". Betyder det att jag är misstänkt eller att jag ska förhöras för att de tror att jag kan tillkomma med något viktigt för utredningen? Är riktigt nojjig nu vart jag än går...

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Förhör får hållas med alla som antas kunna lämna upplysning av betydelse för en utredning, 23:6 RB. Det kan därför vara så att du endast ska höras upplysningsvis och att du inte är misstänkt för brottet. Det går dock inte utesluta att så är fallet eftersom paragrafen omfattar både förhör med misstänkt och med annan. Polisen har endast skyldighet att uppge anledningen till förhöret, vilket de har gjort då det angetts att det handlar om en pågående utredning om bedrägeri. När en förundersökning kommit så långt att en person ”skäligen misstänks” för ett brott, en högre misstankegrad än ”kan misstänkas”, ska personen dock underrättas om misstanken i samband med att han eller hon hörs, 23:18 RB. Med vänlig hälsning,
Sophie Andersson WetterwikRådgivare